Nowe przepisy – CEPIK 2.0 od 13 listopada 2017 r. – jakie zmiany dla kierowców?

Informujemy, że od dnia 13 listopada br. działa nowa Centralna Ewidencja Pojazdów. Aktualnie system jest w fazie stabilizacji. Część stacji kontroli pojazdów nie nawiązała jeszcze połączenia z bazą CEPiK 2.0. uniemożliwia to realizację procesów biznesowych w trybie on-line, możliwa jest natomiast praca w trybie awaryjnym i normalna obsługa w zakresie badań technicznych pojazdów.

CEPIK 2.0, a dokładniej jego część dotycząca danych zbieranych o pojazdach CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów) działa już od 13 listopada 2017 r.. Co to oznacza dla kierowców? Co dokładnie się zmieni?

CEPIK 2.0 to bardzo złożony system informatyczny, właściwie to baza danych, zawierająca informacje o pojazdach, ich właścicielach oraz o osobach posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami mechanicznymi. Proces wdrażania zmodernizowanego systemu jest na tyle złożony, że planowo podzielony jest na etapy. Poprzednio zakładano, że CEPIK 2.0 zostanie uruchomiony całościowo dnia 4 czerwca 2018 roku, jednak dzięki nowelizacji ustawy Prawa o Ruchu Drogowym, udało się to częściowo zrobić już 13 listopada 2017.

Co dokładnie zmieniło się gdy został uruchomiony system CEP?

  • Za coroczne badanie techniczne pojazdu zapłacisz z góry, bez względu na jego wynik.

  • Do systemu CEP trafią dane dotyczące stanu prawnego pojazdów – zajęcia przez organ egzekucyjny, czy też użyciu go jako zabezpieczenie majątkowe

  • Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (obok zakładów ubezpieczeń) przekazywał będzie do CEP informacje na temat szkód powstałych na pojeździe w wyniku zdarzeń drogowych, w których brały udział pojazdy nieubezpieczone.

  • Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny otrzyma dostęp do danych kierowców – CEK (Centralna Ewidencja Kierowców) w celu wywiązywania się z zadań ustawowych: zwalczanie przestępczości ubezpieczeniowej, sprawniejsze i skuteczniejsze likwidowanie szkód, łatwiejsza identyfikacja pojazdów nieubezpieczonych.

  • Straż Graniczna otrzyma uprawnienia do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych oraz czasowych pozwoleń na prowadzenie pojazdów, co wraz z przekazywaniem tych informacji do CEP ma zapewnić usprawnienie i skrócenie kontroli, bez potrzeby oczekiwania na funkcjonariuszy innych służb. Do 13 listopada 2017 funkcjonariusze Straży Granicznej posiadają już praktycznie identyczne prawa z obszaru ruchu drogowego, co funkcjonariusze Policji, jedynie oprócz możliwości zatrzymania dowodów rejestracyjnych.

  • Dzięki poprawie jakości danych przyjmowanych przez system Centralnej Ewidencji Pojazdów znikną nieprawidłowości z zakresu: nieaktualnych statusów dokumentów (czy prawo jazdy zostało zatrzymane, czy już zostało zwrócone), braku informacji o obowiązkowym ubezpieczeniu pojazdów OC, nieaktualnego statusu pojazdu – informacje o wyrejestrowaniu, zbyciu, nabyciu pojazdu.

  • Dane wprowadzane będą co CEP drogą teletransmisji, a wnioski papierowe uwzględniane będą jedynie w przypadku awarii systemu elektronicznego.

  • Producenci i importerzy marek pojazdów zobowiązani będą do wprowadzania do elektronicznego katalogu danych o homologacji swoich pojazdów.

  • Dane z CEK i CEP dostępne będą do wglądu na portalu publiczne.gov.pl i będą mogły być wykorzystywane przez wszystkich zainteresowanych. Dostęp do nich nie będzie wymagał składania wniosków, będzie bezpłatny, zarówno do wykorzystania niekomercyjnego jak i komercyjnego. To ułatwienie dla firm branży motoryzacyjnej, ubezpieczeniowej czy ochrony środowiska, które będą mogły oferować usługi i produkty trafiające lepiej w potrzeby klientów.

  • Wprowadzona zostanie nowa funkcjonalność o nazwie Mój Pojazd, która pozwoli właścicielom pojazdów zarejestrowanych w Polsce na wgląd we wszystkie dane o swoim pojeździe zgromadzone w CEP.

Wszystkie te zmiany mają na celu podniesienie bezpieczeństwa w handlu pojazdami używanymi, rozszerzenie zakresu danych zbieranych i udostępnianych przez CEP, a także podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Czy tak będzie w istocie? Czas pokaże…

Źródło http://www.motogen.pl